مدیر شبکه بهداشت اردستان: بودجه ای برای مقابله با بیماری سالک واریز نشده است

کاشان – ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: امسال برای مقابله با بیماری سالک تاکنون هیچ اعتباری از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به حساب این شبکه واریز نشده است.

دکتر محمد علی گلی روز یکشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان به تشریح برنامه ها برای مبارزه با بیماری سالک در این منطقه پرداخت و اظهار داشت:در یک هزار هکتار از تاغزازهای این شهرستان توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری عملیات لانه کوبی انجام شده است.

وی برگزاری 400 جلسه آموزشی و سه سمینار علمی را از جمله اقدامات شبکه بهداشت و درمان اردستان برای پیشگیری از بیماری سالک در چهار ماه گذشته بیان کرد.

وی با بیان اینکه در برخی باغهای شهرستان به علت خشکسالی ها، چوب های بسیاری انبار و به مکانی برای محل زندگی موش های ناقل بیماری سالک تبدیل شده است، گفت: در کشتزارها و تاغزارهای شهرستان برای مقابله با این بیماری مشکلات کمتری وجود دارد.

گلی وجود نخاله ها و زباله های انباشته شده در اطراف شهر را از دیگر مشکلات مقابله با این بیماری برشمرد و افزود: عملیات جمع آوری زباله ها و نخاله هایی که می تواند به مکانی برای زندگی حیوان ناقل این بیماری تبدیل شود، توسط شهرداری در دست اقدام است.

وی با اشاره به شروع فصل گرما و گزش پشه سالک، ریشه کن کردن این بیماری در این شهرستان را تقریبا غیرممکن دانست و گفت: مقابله با بیماری بسیج عمومی همه دستگاه های اجرایی را می طلبد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، آموزش را مهم ترین راه مقابله با این بیماری بیان و تاکید کرد: تمام دستگاههای شهرستان که توانایی ارائه آموزش های لازم به مردم را دارند باید در این زمینه همکاری کنند.

وی بدون ارایه آماری یادآور شد:گزش پشه سالک در سال 93 نسبت به سال قبل از آن 56 درصد در این شهرستان کاهش داشته است.

بیماری سالک از راه گزش نوعی پشه خاکی که در مکانهای گرم و مرطوب مانند زیرزمین خانه ها، فضاهای متروک، پشت لوازم و اشیای ثابت منزل زندگی می کند به انسان منتقل می شود.

ایجاد برجستگی قرمز رنگ روی پوست که عموما درد ندارد با مختصری خارش که با گذشت چند هفته اطراف آن ملتهب و قرمز شده از نشانه های این بیماری است.

عامل بیماری سالک انگلی به نام لیشمانیا است که در زخم های سالک وجود دارد و با خونخواری پشه از محل زخم سالک وارد بدن پشه شده و چرخه انتقال آن طی می شود.

مهم ترین منبع بیماری سالک مرطوب جوندگانی مثل موش های صحرایی هستند.

رعایت نکردن بهداشت محیط به ویژه دفع و انهدام نامناسب زباله ها یکی از عوامل بروز این بیماری است و رعایت بهداشت فردی و عمومی بهترین راهکار پیشگیری از سالک است.

شهرستان اردستان با حدود 45 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

..............................................................

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با بیماری «سالک» در شهرستان اردستان، برنامه جدی پیشگیری از سالک در این شهرستان اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، محمدعلی گلی ظهر امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اردستان در محل فرمانداری اردستان با اشاره به شروع فصل گزش پشه سالک در این شهرستان اظهار داشت: ریشه‌کن کردن این بیماری غیر ممکن به نظر می‌رسد و با توجه به این مسئله آموزش، مهم‌ترین راه مقابله با این بیماری به شمار می‌رود.

وی افزود: به همین دلیل تمامی دستگاه‌های شهرستان که توانایی ارائه آموزش‌های لازم به مردم را دارند، باید در این زمینه همکاری کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه از بهمن سال گذشته تا کنون در حدود 400 جلسه آموزشی در مدارس و ادارات و 3 سیمنار برای پیش گیری از سالک در شهرستان برگزار شده، تصریح کرد: در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 56 درصد کاهش گزش پشه سالک را داشته‌ایم.

وی به اقدامات صورت گرفته در قالب طرح عملیاتی اشاره کرد و گفت: تاکنون در سطح یک هزار هکتار از تاغزارهای شهرستان عملیات لانه کوبی توسط منابع طبیعی صورت گرفته و هیچ اعتباری از طریق دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با سالک به شبکه بهداشت و درمان اردستان واریز نشده است.

گلی با بیان اینکه در بسیاری از باغات شهرستان به دلیل خشکسالی‌های به وجود آمده، چوب‌های بسیاری انبار شده که این خود به مکانی برای محل زندگی موش‌های ناقل این بیماری تبدیل شده، تصریح کرد: در سطح کشتزارها و تاغ‌زارهای شهرستان برای مقابله با این بیماری مشکلات کمتری وجود دارد.

وی وجود نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های انباشته شده در اطراف شهر را از دیگر مشکلات مقابله با این بیماری اعلام کرد و افزود: عملیات جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌هایی که می‌تواند به مکانی برای زندگی حیوان ناقل این بیماری تبدیل شود توسط شهرداری در دست اقدام است.