خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: استان اصفهان در زمینه ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در کشور رتبه نخست را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، فریدون اللهیاری صبح امروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی شهرستان اردستان در سالن اجتماعات فرمانداری اردستان به شناسایی بیش از 22 هزار جاذبه تاریخی و فرهنگی حائز ارزش در استان اصفهان اشاره  و اظهار داشت: 1765 اثر تاریخی استان اصفهان ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه پایش و حفاظت از آثار باستانی استان بخش عظیم کار میراث فرهنگی استان را تشکیل می دهد، تصریح کرد: نگاه درست این است که همه در مقابل آثار تاریخی مسئول هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه با حمایت دولت و مدیران استان و استاندار امیدوار هستیم تا سال 95 میراث فرهنگی استان از بحران خارج شود، خاطرنشان کرد: ساختار میراث فرهنگی در شهرستان ها تغییر پیدا کرده و بر اساس شاخص های مورد نظر نمایندگی ها به ادارات ارتقاء پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 90 درصد درآمدهای سازمان میراث فرهنگی به استان برگشت، افزود:سال گذشته 500میلیون تومان اعتبارات ملی برای شهرستان اردستان اختصاص داده شد که از این محل عملیات مرمت قنات 2 طبقه مون اردستان به زودی شروع می شود.

الهیاری با بیان اینکه گردشگری سامانه بهره برداری از آثار تاریخی است، خاطرنشان کرد: دولت برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی در روستاها بالغ بر یک میلیارد ریال تسهیلات با بهره 4 درصد پرداخت می کند که استان اصفهان در زمینه ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در کشور رتبه نخست را دارد.

فرماندار اردستان در ادامه این جلسه با بیان اینکه شهرستان اردستان دارای ظرفیت قوی در بحث گردشگری است اظهار داشت: این شهرستان از نظر ظرفیت های تاریخی، طبیعی و انسانی بسیار مستعد است.

بهرام خواجه سعیدی خواستار ارتقای دفتر نمایندگی میراث فرهنگی اردستان به اداره شد و افزود: با توجه به وجود آثار تاریخی فراوان در بخش زواره می طلبد نمایندگی میراث فرهنگی در این شهر دایر شود.

وی همچنین خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر به حوزه صنایع دستی در شهرستان اردستان شد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرستان اردستان با بیش از 4هزار اثر تاریخی شناسایی شده دارای 68 اثر ثبت ملی بوده، گفت: شهرستان اردستان دارای 3 بافت تاریخی ارزشمند شامل بافت تاریخی زواره، مهاباد و اطراف مسجد جامع اردستان است.

محمد رضا صدوقی با بیان اینکه وجود مساجد جامع، یخچال و آب انبارها، حسینه های تاریخی و وجود کویر و مناطق کوهستانی از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان اردستان است، افزود: شهرستان اردستان دارای 2 اقامتگاه بوم گردی است.

وی با بیان اینکه در حدود 150 نفر در حوزه صنایع دستی در شهرستان اردستان فعال هستند، تصریح کرد: صادقی‌فر هنرمند شهر زواره به عنوان 5 هنرمند برتر استان اصفهان شناخته شده است.